Kuoronjohtaja kuoron edessä harjoituksissa vai seurustelemassa tietokoneen kanssa?

24.05.2020

Kuoromaailma elää todennäköisesti uskomattominta aikaa tähän mennessä. Kuoronjohtajana ajattelin aina aikaisemmin, että jos minulta loppuisivat muut työt, niin kuorot ovat olemassa aina. Tuskinpa kukaan kuorolainenkaan osasi kuvitella, että valtion hallituksen määräyksestä harrastus loppuu kuin seinään.

Mitkä ovat sitten vaihtoehdot? Ei yhtään mitään tai sumplia kuoroharjoitukset netin välityksellä.

Aluksi oli livetreenit. Paikalla oli muutama laulaja, harjoitukset ulkona ja livelähetys muille kuorolaisille. Valitettavasti on ollut todella kylmä kevät, joten oli keksittävä jotain muuta. Lopulta Zoom jäi ainoaksi vaihtoehdoksi.

Zoomin suurin ongelma on viive. Kuoronjohtajana voin kuunnella ainoastaan yhden kuorolaisen kerrallaan, muuten syntyy kaanon ja aikamoinen sekamelska. Stemmaharjoituksiin zoom toimii ihan hyvin.

Olen jakanut kuoron harjoitusillan tarpeen mukaan neljään, viiteen tai jopa kuuteen osaan. Harjoitteluaika on joskus ainoastaan 35 min. per stemma, mutta harjoitukset ovat todella intensiivisiä̈. Kutsun näitä kontrolloiduiksi stemmaharjoituksiksi, eli näen kuitenkin ketkä ovat paikalla ja pystyn puuttumaan ongelmiin. Moni kuorolainen vierailee toisen stemman harjoituksissa. Kun ollaan tavallaan kotona turvassa tai turvallisesti, niin voi laulaa ihan rauhassa toisen stemman kanssa, pelkäämättä jäävänsä kiinni heti siitä, ettei pysyisi omassa stemmassaan. Tapoja on monia. On kuorolaisia, jotka uskaltavat olla yhdessä Zoom harjoituksissa. Mikäli laulajat ovat eri stemmasta, niin hyöty on suurempi, mutta kyllä saman stemman laulaja vieressä auttaa tämän karmean ajan yli.

Apuvälineet, niitä tarvitaan. Onko kaikilla taiteellisilla johtajilla seuraavia laitteita: tietokone, kamera, hyvä mikki, piano lähellä? Onko kaikilla laulajilla lähes samankaltaiset laitteet?

Minulla onneksi on nämä laitteet. Edessäni on 2-3 näyttöä, usein vielä livelähetys kuoron suljetulle Fb -sivulle. Työ on intensiivistä, 180 min putkeen näytön takana, ennakoiden vaikeita paikkoja. Minulla on kaikki stemmat Sibelius -ohjelman kautta, jolloin toistot, hidastukset jne. on helppo toteuttaa. Myös muut stemmat saan näin ollen soimaan joten, kun tietyn äänen stemma on kunnossa, saan muut stemmat mukaan. Mikserin avulla saan säädettyä voimakkuuksia. Totta, tämä kaikki on vaatinut paljon ylimääräistä työtä ja lyhyellä aikavälillä tämä on kyllä toiminut. Kesäkuussa kuitenkin toivomme, että maskeja käyttäen ja turvavälejä noudattaen pääsemme jotenkin kuoronomaisesti harjoittelemaan.

Kaikessa on plussansa ja miinuksensa, sellaista se elämä on. Eniten harmittaa kuitenkin se, että yhteiskunnallisesti otetaan kantaa kyllä koronan urheiluun tuomiin ongelmiin, mutta kulttuurin ja kuorolaulun tärkeys on jäänyt täysin varjoon. Harrastajia ja ammattilaisia on kuitenkin ikähaarukassa 4-100-v.

Toivotan kaikille kärsivällisyyttä ja tsemppiä. Kyllä me tästä(kin) vielä noustaan.

Suomen Naiskuoroliiton taiteellinen johtaja Anneli Julén