Tietoa Naiskuoroliiton ajankohtaisista asioista

Vuoden kuoro ja Vuoden valoilkku 2022

Haku käynnistyy 2.1.2023.

Onko sinun kuorosi Vuoden kuoro 2022?

Lähettäkää vapaamuotoinen hakemus, jossa kerrotte kuoronne toiminnasta kuluneena vuonna. Konsertit ja muut esiintymiset, harjoitukset, tilaussävellykset, matkat, toiminta kotipaikkakunnalla, maakunnassa, koko maassa. Kaikki mitä naiskuoro voi tehdä ja olla ansaitakseen Vuoden kuoro 2022 - tunnustuksen.

Vuoden kuoron valitsee Suomen Naiskuoroliiton hallitus ja musiikkivaliokunta määräaikaan mennessä tulleiden hakemusten perusteella. Tulokset julkaistaan Naiskuoropäivillä maaliskuussa 2023.

Vuoden kuoro 2022 saa mahdollisuuden järjestää oman konsertin keväällä 2024 järjestettäville Naiskuoropäiville.

Hakemukset lähetetään toimisto@naiskuoroliitto.fi, otsikko VUODEN KUORO 2022, 17.2.2023 mennessä.

Ehdota Vuoden valopilkku 2022 - kuoroa!

Onko kaverikuoronne toteuttanut jotain ilahduttavaa, suunnattoman idearikasta, hauskaa tai mieleenpainuvaa menneenä vuonna? Onko heillä upea ohjelmisto? Ovatko he osallistuneet hyväntekeväisyyteen tai muuhun kansalaistoimintaan? Mitä muuta mieleenpainuvaa he ovat?

Ehdottakaa kuoroa Vuoden valopilkku - tunnustuksen saajaksi vapaamuotoisella hakemuksella, josta käy ilmi kuoron tiedot ja lyhyt esittely kuorosta, joka on ansainnut Vuoden valopilkku - palkinnon.

Vuoden valopilkun valitsee Suomen Naiskuoroliiton hallitus ja musiikkivaliokunta määräaikaan mennessä tulleiden hakemusten perusteella. Tulokset julkaistaan Naiskuoropäivillä maaliskuussa 2023.

Hakemukset lähetetään toimisto@naiskuoroliitto.fi, otsikko VUODEN VALOPILKKU 2022, 17.2.2023 mennessä.

Anna kuoronne ääni ja kasvot naiskuorolaulun promokampanjaan!

Naiskuoroliitto lanseeraa pian jäsenkuorojensa varainhankinnan tueksi sponsorikampanjan.* Tuotamme sponsorikontaktointiinne valmiit materiaalit, joihin kuuluu naiskuorolaulun moninaista upeutta esittelevät videot. Näihin materiaaleihin, joita käytämme myös naiskuorolaulun promokampanjassa, kaipaamme nyt valokuvia ja lauluäänitteitä/ -videoita teiltä. Haluamme kertoa yhdessä laulamisen ilosta, vaikuttavista taide-elämyksistä ja kaikesta siltä väliltä!

Haluatteko antaa äänenne ja/tai kasvonne naiskuorolaulun juhlistamiseen ja saada samalla näkyvyyttä omalle kuorollenne? Toimi näin:

• VALOKUVAT Lähetä visuaalisesti vaikuttava, korkealaatuinen valokuva, joka kertoo jotakin olennaista kuorostanne, naiskuoromusiikista tai kuoroharrastuksesta. Liitä viestiin vakuutus, että kuvatut henkilöt antavat kuvalle julkaisuluvan. Kerro kuoronne nimi sekä valokuvaajan nimi ja yhteystiedot (sposti, puh.). Hankimme kuvan käyttöluvan puolestasi.
  •  ÄÄNITTEET JA VIDEOT Lähetä laadukas äänite (mp3, wav, aiff) tai video (mov, mp4) bravuuristanne tai teille tärkeästä naiskuoroteoksesta. Liitä viestiin vakuutus, että äänitteen esiintyjät antavat luvan sen julkaisemiseen. Kerro äänitteen oikeudenomistajat (säv., san, kääntäjä, sov., mahd. levy-yhtiö) yhteystietoineen. Hankimme käyttöluvat puolestasi. Liitä mukaan yksi naiskuorolaulua kuvaava sana ja max 400 merkin teksti siitä, mikä naiskuorolaulussa on mielestänne parasta.

Toimita aineistot osoitteeseen toimisto@naiskuoroliitto.fi viimeistään 31.1.2023.

Lauletaan yhdessä naiskuoromusiikki kaikkien sydämiin!

* Sponsoripaketit koostuvat sponsorin hankkineen kuoron ja Naiskuoroliiton toteuttamista näkyvyys- yms. elementeistä. Saatte sponsorille tarjottavaksi Naiskuoroliiton valtin, valtakunnallisen tavoittavuuden. Te tuotte yhteistyöhön paikallistuntemuksen, omat kontaktinne - ja kuuluvuuden. Yhteistyötä parhaimmillaan! Te saatte hankkimastanne tuesta 60 %, Naiskuoroliitto 40 %. Tästä pian lisää!

Naiskuoropäivät 2023 Kokkolassa

Kuorokatselmuksen ja tapahtuman ilmoittautuminen on alkanut!

Suomen Naiskuoroliiton sävellyskilpailu on saatu päätökseen.

Monipuolisesti uutta suomalaista diskanttikuoromusiikkia esitelleessä päätöskonsertissa lauantaina 10.9. kantaesitettiin 10 teosta. Tuomaristo palkitsi seitsemän hienoa teosta.

1. palkinto 2 500 €

Niels Burgmann: (san. Emily Dickinson) We grow accustomed to the Dark. Onnea voittajalle!

Jaettu 2. palkinto 1 700 €

Finn Shields: Juurien täyttämä polku (san. Erja Tulasalo)

Mervi Kurki: To Be Free (san. Mervi Kurki)

3. palkinto 1 100 €

Teemu Tommola: Kirjeitä Franzilta (san. Franz Kafka, suom. Teemu Tommola)

Erikoispalkinto 500 €

Samuli Saarela: Julens visor (san. Luuk. 1:42, 45 ja Luuk. 1:46-55)

Kirsti Rasehorn: Small Particles (san. Kirsti Rasehorn)

Erikoispalkinto

Seija Kiiveri (nyk. Kelavirta):

Kaksi voimaannuttavaa laulua naisäänille

1. En jaksa (san. Anna-Maija Järvi-Herlevi)

2. Itseni arjesta irrotan (san. Maritta Niskanen)

Lisäksi kantaesityksensä saivat seuraavat teokset:
Lauri Mäntysaari: Käen laulu, Janne Salmenkangas: Psalmi 57, Elina Majuri: Rakkaudesta

Lämpimät onnittelut kaikille palkittujen ja kantaesitettyjen teosten säveltäjille! Kiitos sanoittajille puhuttelevista teksteistä!

Suuri kiitos kantaesityksistä Jyväskylän naislaulajat johtajanaan Rita Varonen, Naiskuoro Timotei ja Liittokuoro Louhi johtajanaan Anneli Julén sekä Tapiolan kuoro johtajanaan Pasi Hyökki!

Erityiskiitos myös tuomaristolle, jonka muodostivat musiikkineuvos Anneli Julén (puheenjohtaja), MuM Pasi Hyökki, kuoronjohdon professori Timo Nuoranne, diplomikuoronjohtaja Rita Varonen ja musiikkineuvos Kaija Viitasalo, sekä tuomariston sihteerille Susanna Kanteliselle.

Sydämellinen kiitos yleisölle - te teitte tunnelmasta suurenmoisen!

Kantaesitetyt teokset on julkaistu nuotteina. Niitä voi tilata toimisto@naiskuoroliitto.fi

#sävellyskilpailu #naiskuoroliitto #lauletaanpuhtaasti