Liittokuoro Louhi

Liittokuoro Louhi - Suomen Naiskuoroliiton edustuskuoro

Liittokuoro Louhi tunnetaan monipuolisena, taitavana, kiinnostavaa ja haastavaa ohjelmistoa laulavana naiskuorona. Kuoron tavoitteena on tuoda ohjelmistolla esille uutta naiskuoromusiikkia. Lisäksi kuoro tilaa aktiivisesti uusia sävellyksiä, niin suomalaisilta kuin ulkolaisilta säveltäjiltä.

Kuoron laulajat tulevat eri puolilta Suomea. Heitä yhdistää laulamisen ilo ja palo tehdä laadukasta kuoromusiikkia. Louhi antaa laulajalle mahdollisuuden itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen, määrätietoiseen ja sitoutumista vaativaan harjoitteluun, sekä huikeita konserttikokemuksia ammattitaitoisen ja omistautuneen kuoronjohtajan kanssa.

Liittokuoro Louhi on projektimaisesti toimiva kuoro, joka kokoontuu viikonloppuleireille muutaman kerran vuodessa ja pitää leirin yhteydessä konsertin. Muun harjoittelun kuorolaiset tekevät kotona ja alueellisesti kokoontuen. Louhessa laulaa tällä hetkellä 58 laulajaa ja konserttivahvuus on yleensä vähintään 40 laulajaa.

Taiteellinen johtaja

Liittokuoro Louhea on johtanut musiikkineuvos, musiikin maisteri, kuoronjohtaja, Anneli Julén, vuodesta 2015 alkaen. Hänet tunnetaan monipuolisesta ja kunnianhimoisesta työstään suomalaisella kuorokentällä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Hän johtaa Naiskuoro Timoteita Lopelta, Kamarikuoro Gaudete!a Riihimäeltä, Lopen Lapsi - ja nuorisokuoroa sekä Hämeenlinnan Mieskuoroa.

Anneli Julénin johtamat kuorot ovat menestyneet lukuisissa kansallisissa ja kansainvälisissä kuorokilpailuissa, joissa hänet on myös kolmesti palkittu kilpailun parhaana kuoronjohtajana.

Työstään ansioituneena kuoronjohtajana Julénille on myönnetty Hämeenlinnan kaupungin kulttuuripalkinto vuonna 2007, Vuoden kuoronjohtajan palkinto vuonna 2016 ja Sulasolin arvostettu Klemetti -palkinto vuonna 2019.

Valtakunnallisesti Julén tunnetaan Sulasolin ja Suomen Naiskuoroliiton taiteellisena johtajana ja musiikkivaliokunnan puheenjohtajana, Suomen Mieskuoroliiton musiikkilautakunnan varapuheenjohtajana ja Liittokuoro Louhen johtajana. Lisäksi hän toimi vuonna 2017 järjestettyjen Sulasolin Laulu - ja soittojuhlien taiteellisena johtajana.

Louhi Jyväskylän Taulumäen kirkon edessä onnistuneen konsertin jälkeen 10.6.2022. (Kuva Päivi Vestala)

• Covid 19 - pandemiakaranteenin aikaan Louhi teki virtuaalisen version Janne Lunelin sovittamasta ja Jooseppi Riipan sanoittamasta laulusta Kotimaani ompi Suomi.

Tulevat konsertit

2023

• Anneli Julénin Ajaratas - juhlakonsertti la 22.4.2023 klo 17.00, Verkatehdas, Hämeenlinna, yhteiskonsertti Julénin johtamien kuorojen kanssa

Leirit

• Vuonna 2022 kuoro on leireillyt hybridiharjoituksilla 19.2.2022 Jyväskylässä, 26.3.2022 Järvenpäässä. Iso, koko kuoron viikonloppuleiri päästiin vihdoin kokemaan 2.-3.4.2022 Iisalmessa, jossa kuoro järjesti myös konsertin. 5.-7.8.2022 kuoroa kuullaan Uudellamaalla. Liittokuoro Louhi on saanut kutsun ja kunnian esiintyä yhdessä Sulasolin laulu- ja soittojuhlien pääkonserteista Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton miesten kanssa Sulasolin laulu- ja soittojuhlilla Jyväskylässä. Konsertti pidetään 10.6.2022 Taulumäen kirkossa. Syksyllä 2022 Louhi esiintyy Naiskuoroliiton sävellyskilpailun konsertissa 10.9.2022 Helsingin Kallion kirkossa.
  • Vuonna 2021 päästiin aloittamaan lähiharjoitukset koronatauon jälkeen toukokuussa Kiuruvedellä. Elokuussa kuoro leireili Orivedellä. Pahentuneen koronatilanteen vuoksi Louhen Oriveden konsertti peruuntui ja se tehtiin Facebookin livestreamina ja se on nähtävissä Liittokuoro Louhen sivuilla https://www.facebook.com/suomennaiskuoroliitonlouhi
  • Vuonna 2019 Liittokuoro Louhi konsertoi Keravalla, Kiuruveden Naiskuoropäivillä, Imatralla ja Varkaudessa.
  • Vuonna 2018 kuoron tie vei Mikkeliin ja Ouluun.
  • Vuonna 2017 Liittokuoro Louhi on konsertoinut Lopella, esiintynyt Naiskuoropäivillä Raumalla, konsertoinut Tampereella ja Tuusulassa.

Kilpailut ja katselmukset

• 2019 Tampereen Sävel

• 2018 Suomen Naiskuoroliiton katselmus, Seinäjoki
  • 2017 In Canto Sul Garda, Italia

Lokakuussa 2017 Louhi osallistui In Canto Sul Garda -kuorokilpailuun tuomisinaan naiskuorosarjan voitto neljällä kultaleimalla, sekä sakraalisarjasta kultataso päästen kahdeksan muun kuoron kanssa Grand Prix´n. Tampereen Sävelessä 2019 kuoro palkittiin niin ikään kultatasolla. Kilpailumenestystä voi pitää erinomaisena saavutuksena projektikuorolta, joka harjoittelee epäsäännöllisesti.

Tule mukaan laulamaan

Tunsitko omaksesi? Onko projektikuoro sinun juttusi? Ota yhteyttä kuoron koordinaattoriin Hilkka Heikkilään, heikkilahilkka(at)gmail.com ja kysy lisätietoja tästä mahtavasta porukasta.