Louhi - Naiskuoroliiton edustuskuoro

Louhi

Suomen Naiskuoroliiton edustuskuoro Louhi tunnetaan monipuolisena, taitavana, kiinnostavaa ja haastavaa ohjelmistoa laulavana naiskuorona. Kuoron tavoitteena on tuoda ohjelmistolla esille uutta naiskuoromusiikkia. Lisäksi kuoro tilaa aktiivisesti uusia sävellyksiä, niin suomalaisilta kuin ulkolaisilta säveltäjiltä.

Kuoron laulajat tulevat eri puolilta Suomea. Heitä yhdistää laulamisen ilo ja palo tehdä laadukasta kuoromusiikkia. Louhi antaa laulajalle mahdollisuuden itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen, määrätietoiseen ja sitoutumista vaativaan harjoitteluun, sekä huikeita konserttikokemuksia ammattitaitoisen ja omistautuneen kuoronjohtajan kanssa.

Louhi - kuoro kokoontuu viikonloppuleireille muutaman kerran vuodessa ja pitää leirin yhteydessä myös konsertin. Muun harjoittelun kuorolaiset tekevät kotona ja alueellisesti kokoontuen. Louhessa laulaa tällä hetkellä 55 laulajaa ja konserttivahvuus on yleensä vähintään 40 laulajaa.

Leirit ja konsertit

• Vuonna 2017 Louhi on konsertoinut Lopella, esiintynyt Naiskuoropäivillä Raumalla, konsertoinut Tampereella ja Tuusulassa.
  • Vuonna 2018 kuoron tie vei Mikkeliin ja Ouluun.
  • 2019 Louhi konsertoi Keravalla, Kiuruveden Naiskuoropäivillä, Imatralla ja Varkaudessa.
  • Vuosi 2020 aloitettiin Jyväskylän leirillä ja matkan piti jatkua Tampereen Naiskuoropäivien kuorokatselmukseen, mutta korona tuli väliin. Ei hätää, kuoroa pääsee kuulemaan vuoden 2021 Tampereen Naiskuoropäivien kuorokatselmuksessa. Sitä ennen harjoitellaan ja lauletaan Hämeenlinnassa Verkatehtaalla useamman kuoron kanssa kuoronjohtajan 50-vuotisjuhlassa Ajaratas lokakuussa.
  • Vuosi 2021 aloitetaan konsertilla Kuopiossa ja sieltä jatketaan Tampereelle.
  • Kuoro suunnittelee Tunturikierrosta Suomen Lapissa ja konserttimatkoja myös ulkomaille tulevaisuudessa.

Kilpailut ja katselmukset

• 2017 In Canto Sul Garda, Italia
  • 2018 Suomen Naiskuoroliiton katselmus, Seinäjoki
  • 2019 Tampereen Sävel

Lokakuussa 2017 Louhi osallistui In Canto Sul Garda -kuorokilpailuun tuomisinaan naiskuorosarjan voitto neljällä kultaleimalla, sekä sakraalisarjasta kultataso päästen kahdeksan muun kuoron kanssa Grand Prix´n. Tampereen Sävelessä 2019 kuoro palkittiin niin ikään kultatasolla. Kilpailumenestystä voi pitää erinomaisena saavutuksena projektikuorolta, joka harjoittelee epäsäännöllisesti.

Louhi-kuoron taiteellinen johtaja

Louhi -kuoroa on johtanut musiikin maisteri, kuoronjohtaja Anneli Julén vuodesta 2015 alkaen. Hänet tunnetaan monipuolisesta ja kunnianhimoisesta työstään suomalaisella kuorokentällä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Hän johtaa Naiskuoro Timoteita Lopelta, Kamarikuoro Gaudete!a Riihimäeltä, Lopen Lapsi - ja nuorisokuoroa sekä Hämeenlinnan Mieskuoroa.

Anneli Julénin johtamat kuorot ovat menestyneet lukuisissa kansallisissa ja kansainvälisissä kuorokilpailuissa, joissa hänet on myös kolmesti palkittu kilpailun parhaana kuoronjohtajana.

Työstään ansioituneena kuoronjohtajana Julénille on myönnetty Hämeenlinnan kaupungin kulttuuripalkinto vuonna 2007, Vuoden kuoronjohtajan palkinto vuonna 2016 ja Sulasolin arvostettu Klemetti -palkinto vuonna 2019.

Valtakunnallisesti Julén tunnetaan Sulasolin ja Suomen Naiskuoroliiton taiteellisena johtajana ja musiikkivaliokunnan puheenjohtajana, Suomen Mieskuoroliiton musiikkilautakunnan varapuheenjohtajana ja Louhi-kuoron johtajana. Lisäksi hän toimi vuonna 2017 järjestettyjen Sulasolin Laulu - ja soittojuhlien taiteellisena johtajana.

Tule mukaan laulamaan

Tunsitko omaksesi? Olisiko projektikuoro sinun juttusi? Ota yhteyttä kuoron koordinaattoriin heikkilahilkka(at)gmail.com ja saat lisätietoja tästä mahtavasta porukasta.