Liittokuoro Louhi

Liittokuoro Louhi - Suomen Naiskuoroliiton edustuskuoro

Liittokuoro Louhi tunnetaan monipuolisena, taitavana, kiinnostavaa ja haastavaa ohjelmistoa laulavana naiskuorona. Kuoron tavoitteena on tuoda ohjelmistolla esille uutta naiskuoromusiikkia. Lisäksi kuoro tilaa aktiivisesti uusia sävellyksiä, niin suomalaisilta kuin ulkolaisilta säveltäjiltä.

Kuoron laulajat tulevat eri puolilta Suomea. Heitä yhdistää laulamisen ilo ja palo tehdä laadukasta kuoromusiikkia. Louhi antaa laulajalle mahdollisuuden itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen, määrätietoiseen ja sitoutumista vaativaan harjoitteluun, sekä huikeita konserttikokemuksia ammattitaitoisen ja omistautuneen kuoronjohtajan kanssa.

Liittokuoro Louhi on projektimaisesti toimiva kuoro, joka kokoontuu viikonloppuleireille muutaman kerran vuodessa ja pitää leirin yhteydessä konsertin. Muun harjoittelun kuorolaiset tekevät kotona ja alueellisesti kokoontuen. Louhessa laulaa tällä hetkellä 61 laulajaa ja konserttivahvuus on yleensä vähintään 40 laulajaa.

Leirit ja konsertit

• 2022 leirejä järjestetään 6.-9.1.2022 ja 11.-13.2.2022, konsertit järjestetään leirien yhteydessä. Kuoroa voi kuulla Naiskuoropäivillä Iisalmessa 2.-3.4.2022. Lisäksi Liittokuoro Louhi on saanut kutsun ja kunnian esiintyä yhdessä Sulasolin laulu- ja soittojuhlien pääkonserteista Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton miesten kanssa Sulasolin laulu- ja soittojuhlilla Jyväskylässä. Konsertti pidetään 10.6.2022 Taulumäen kirkossa.
  • 2021 päästiin aloittamaan lähiharjoitukset koronatauon jälkeen toukokuussa Kiuruvedellä. Elokuussa kuoro leireili Orivedellä. Pahentuneen koronatilanteen vuoksi Louhen Oriveden konsertti peruuntui ja se tehtiin Facebookin livestreamina ja se on nähtävissä Liittokuoro Louhen sivuilla https://www.facebook.com/suomennaiskuoroliitonlouhi
  • 2019 Liittokuoro Louhi konsertoi Keravalla, Kiuruveden Naiskuoropäivillä, Imatralla ja Varkaudessa.
  • Vuonna 2018 kuoron tie vei Mikkeliin ja Ouluun.
  • Vuonna 2017 Liittokuoro Louhi on konsertoinut Lopella, esiintynyt Naiskuoropäivillä Raumalla, konsertoinut Tampereella ja Tuusulassa.

Kilpailut ja katselmukset

• 2019 Tampereen Sävel

• 2018 Suomen Naiskuoroliiton katselmus, Seinäjoki
  • 2017 In Canto Sul Garda, Italia

Lokakuussa 2017 Louhi osallistui In Canto Sul Garda -kuorokilpailuun tuomisinaan naiskuorosarjan voitto neljällä kultaleimalla, sekä sakraalisarjasta kultataso päästen kahdeksan muun kuoron kanssa Grand Prix´n. Tampereen Sävelessä 2019 kuoro palkittiin niin ikään kultatasolla. Kilpailumenestystä voi pitää erinomaisena saavutuksena projektikuorolta, joka harjoittelee epäsäännöllisesti.

Taiteellinen johtaja

Liittokuoro Louhea on johtanut musiikin maisteri, kuoronjohtaja, Anneli Julén, vuodesta 2015 alkaen. Hänet tunnetaan monipuolisesta ja kunnianhimoisesta työstään suomalaisella kuorokentällä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Hän johtaa Naiskuoro Timoteita Lopelta, Kamarikuoro Gaudete!a Riihimäeltä, Lopen Lapsi - ja nuorisokuoroa sekä Hämeenlinnan Mieskuoroa.

Anneli Julénin johtamat kuorot ovat menestyneet lukuisissa kansallisissa ja kansainvälisissä kuorokilpailuissa, joissa hänet on myös kolmesti palkittu kilpailun parhaana kuoronjohtajana.

Työstään ansioituneena kuoronjohtajana Julénille on myönnetty Hämeenlinnan kaupungin kulttuuripalkinto vuonna 2007, Vuoden kuoronjohtajan palkinto vuonna 2016 ja Sulasolin arvostettu Klemetti -palkinto vuonna 2019.

Valtakunnallisesti Julén tunnetaan Sulasolin ja Suomen Naiskuoroliiton taiteellisena johtajana ja musiikkivaliokunnan puheenjohtajana, Suomen Mieskuoroliiton musiikkilautakunnan varapuheenjohtajana ja Louhi-kuoron johtajana. Lisäksi hän toimi vuonna 2017 järjestettyjen Sulasolin Laulu - ja soittojuhlien taiteellisena johtajana.

Tule mukaan laulamaan

Tunsitko omaksesi? Onko projektikuoro sinun juttusi? Ota yhteyttä kuoron koordinaattoriin Hilkka Heikkilään, heikkilahilkka(at)gmail.com ja kysy lisätietoja tästä mahtavasta porukasta.