Älä sano...

06.07.2020

Älä sano...

... korona. Se vei meiltä kaiken!

Kun Suomi pysähtyi 3 kk sitten, olimme kaikki hetken aikaa tyrmistyneitä: tässäkö tämä nyt oli! Ei kerta kaikkiaan ollut täyttä käsitystä siitä, mitä eteen tulee ja millä tahdilla. Asiaa kuin asiaa hallituksen kesken pohdittuamme totesimme: Älä sano. Me emme voi tietää, mitä kesä tai syksy tuo tullessaan. Vähitellen totesimme, että "tämä vuosi on peruttu". Niin peruttiin ensin naiskuoropäivät, sitten kesäleiri Joutsenon opistolla sekä muut suunnitelmat, joita oli jo mietitty, muttei julkistettu. Tuli äkkiä hirmuisen tyhjä olo.

Poikkeustila tuo mukanaan paljon asioita, joihin ei osaa varautua. Asioita on kuitenkin viety eteenpäin poikkeustilanteesta huolimatta ja osittain myös sen ansiosta. Nyt on ollut aikaa tehdä suunnitelmia tulevaan, toteuttaa hautomossa olleita asioita ja pohtia liiton hallintoa. Samalla tulevien naiskuoropäivien emäntäkuoro Nota Bene tekee työtä maaliskuun 2021 eteen. Laulua elämä soi! - mukavaa ja innostunutta pöhinää kaikkinensa.

Kaikkea saa tehdä...

Liiton hallitus on pitänyt etäkokouksia joka kuukausi, kuten aikaisemminkin. Ensimmäisessä kokouksessa laskimme euroja ja senttejä, teimme laskelmia ja pohdimme toimintamahdollisuuksiamme. Nyt on aikaa. Kaikkea saa tehdä.

Olemme lähteneet toteuttamaan muutoksia pala palalta. Tärkein ja ensimmäinen tehtävä oli etsiä uusi tilitoimisto 9 vuotta palvelleen Tili-Pirjon tilalle. Kun tilitoimiston vaihto tuli ajankohtaiseksi, päätettiin siirtää kaikki talouteen liittyvä toiminta tilitoimiston tietojärjestelmässä toimivaksi. Ja nyt ollaan ihan pilvessä J

Toimiston tavaroita on perattu porukalla Laulutalon vintillä, ihasteltu sieltä löytyneitä aarteita ja muisteltu sen, minkä meistä, historian mittapuun mukaan katsottuna teineistä on tekijäksi. Tämän seurauksena kesätyttö digitoi urakalla vanhat, säilytettävät asiakirjat, jotka sitten myöhemmin luovutetaan maakunta-arkistoon.

Kun toimeen ryhtyy, huomaa miten paljon ja miten erilaisia asioita liittyy yhdistykseen, jonka juuret ovat 75 vuoden takaa. Historiaa ei pidä hävittää, vaikka olen kuullut sanottavan, ettei se tämän päivän ihmisiä kiinnosta. Kyllä kiinnostaa! Tämän päivän toimintatapoja tarkastellaan ja muutetaan, jäseniin päin sen pyrkimyksenä on näyttäytyä pelkästään positiivisena kokemuksena.

Taiteellinen johtajamme Anneli yhdessä musvan kanssa oli jo hyvän aikaa koonnut Uudet julkaisut -boxiin materiaalia. Valikoimme niistä sellaisia, jotka olivat jo jonkin aikaa odottaneet ulostuloa. Liiton uudet julkaisut olen luetellut tämän kirjoituksen lopussa.

Tästäpä tulikin mieleeni, että tiedättekös...

Mistä muodostuu nuotin hinta? Julkaisutoiminta on luvanvaraista toimintaa

Oletteko tulleet ajatelleiksi, minkälainen prosessi käydään läpi ennen kuin alkuperäinen nuotti päätyy teidän käsiinne laulettavaksi ja mistä kaikista tekijöistä muodostuu hinta, jonka nuotista maksatte?

Tässä Naiskuoroliiton lyhyt versio aiheesta:

• Musva esittää uuden laulun julkaistavaksi
  • Toimistosta otetaan yhteyttä Teostoon ja selvitetään oikeuden omistajat tai
  • oikeuksien omistajat ovat jo tiedossa
  • Oikeuden omistajilta pyydetään lupa julkaisemiselle
  • Oikeuksien omistajan ja Liiton kesken sovitaan julkaisun kappalemäärästä ja luvan hinnasta julkaistavalle kappalemäärälle
  • Selvitetään seuraavat muut kulut:
  • nuottipiirto
  • painatus
  • tarvittaessa lauluun liittyvät taustojen selvitykset ja niiden auki kirjoittaminen (mm. henkilöt laulujen takana jne.)
  • tarvittaessa graafikon suunnittelu
  • toimiston työaika ko. julkaisuun
  • oikeuksien omistajien palkkiot - voi olla useita, joko yksityishenkilöitä tai kustantamoita
  • muut mahdolliset, satunnaiset kulut
  • Tehdään kannattavuuslaskelma: määritellään nuotin ulosmyyntihinta huomioiden kaikki kulut
  • Nuotti menee piirtoon ja sen jälkeen säveltäjän/sovittajan tarkistukseen (Nuotin piirtovaiheessa lisätään kansallisarkiston antama ISMN-numero ja Copy right -merkinnät)
  • Pyydetään tarjous painatuskuluista, tarvittaessa pyydetään tarjous myös taitosta ja materiaalin muokkauksesta.
  • Tehdään kansimateriaali
  • Tarkistettu ja muilta osin valmistettu nuotti lähetetään painoon
  • Toimitusaika on teoksesta riippuen 1-3 arkipäivää
  • Markkinointi
  • Nuotti myynnissä
  • Nuotti kuorolaisen kädessä ja laulettavissa

Nopeimmillaan prosessin voi saada läpi yhdessä viikossa, enimmillään aikaa voi mennä useita kuukausia, joskus jopa vuosia. Joskus käy niinkin, ettei oikeudenomistajaa saada kiinni millään laillisilla keinoilla ja hyväkin laulu voi jäädä julkaisematta.

Julkaisemalla laulun anomme luvan tietyn kappalemäärän julkaisemiselle ja kun luvat on käytetty loppuun, anotaan joko uudet luvat, tai laulu laitetaan muistojen joukkoon.

Jos kustannamme laulun, ostamme oikeudet kyseiseen lauluun, jolloin se on Liiton omaisuutta.

Koska julkaisemme materiaalia, jonka joku ihminen on tehnyt työkseen, maksamme myös palkan tehdystä työstä. Näinhän se menee kaikessa toiminnassa: sinä teet, minä maksan. Ja kun maksan, saa tekijäkin leipää pöytään.

Nuottimyynnillä Naiskuoroliitossa on monitahoinen merkitys: tuomme ohjelmistoa naiskuoroille ja tuemme näin kuorojen toimintaa, teemme tunnetuksi säveltäjiä, sovittajia, sanoittajia ja luonnollisesti saamme Liitolle rahaa toimintaan.

Laulamme puhtaasti! - Tuemme naiskuorosäveltäjiä ja heidän työtään. Käytämme alkuperäistä nuottimateriaalia J

Vieläkö huvittaisi?

Olemmeko koko kevään vetäneet lonkkaa, maanneet sohvalla ja antaneet ajatuksen kiertää? Onko kuoroillan tilalle tullutkin joku muu harrastus, joka vetää koronatilanteen hellittäessä pitemmän korren ja kuoro jääkin taka-alalle? Ei kai nyt sentään!

Omassa kuorossani huokaillaan vähän väliä: Voi, kun on ikävä laulamista, yhessä laulamista! Niin on, mutta syyskauden aloituspäivämäärä on pantu tiukasti allakan laitaan ja silloin aletaan. Siispä elokuussa tai viimeistään syyskuussa tositoimiin Naiset J - Niin että: Vieläkö huvittaisi?

Hellekesästä ja itikoista selvittyämme, on edessä syksy ja kohta joulukin. Silloin voimme nauttia siitä, millaista on Hohde hankien.

Suojelusenkeli

Mitä tämä koronakevät meille opettanut tai mistä me se muistetaan?

Itselleni se on osoittanut ainakin sen, miten tärkeää kuorossa laulaminen on ja miten kovasti ikävöin niin laulusiskojani kuin ihanaa kuoronjohtajaamme.

Kuoronjohtajat ovat varsin olleet erikoisessa tilanteessa - ei pelkästään työnsä vaan myös toimeentulonsa vuoksi. Useat johtajat pitivät etäharjoituksia ja heti, kun rajoitukset sallivat pistivät reenit pystyyn. Mahtavaa!

Maailmanlaajuinen pandemia ei ole leikin asia ja terveys edellä meneminen on aina etusijalla. Karanteenitilanteessa moni meistä on hyvin herkillä, kantaa huolta läheisistään ja ystävistään. Toivon, että meillä kaikilla on ollut ja on edelleenkin Suojelusenkeli matkassamme.

Liiton uudet julkaisut:

Älä sano ehkä, jos voit sanoa kyllä.

Kaikkea saa tehdä kaikkea pitää tehdä. Kaikkia ovia täytyy tempoa!

Vieläkö huvittaisi? Sydämeltä kysy vain.

Säv. Mia Makaroff, runot Tommy Tabermann

Hohde hankien kimallus kiteiden...

Sanni Kahila, sov. Pekka Varonen

Suojelusenkeli 1

Ave Maris Stella, Ave Verum Corpus, Enkelten siivet, Hebe Deine Augen Auf den Bergen, Matkamiehen virsi, Oi, kiitos sa Luojani armollinen, Personent hodie ja Psallat Schrolarum

Suojelusenkeli 1 on ensimmäinen osa viisiosaisesta Suojelusenkeli-sarjasta. Sarjan osat sisältävät hartaita lauluja naiskuorolle.

Toivotan kaikille meille - naiskuorolaisille ja naiskuoromielisille hyvää ja lämmintä kesää! Palataan laulun ääreen elokuussa, jos Luoja suo!

Nautitaan kesästä, ystävistä ja läheisistä <3

Helena Toivanen