Merkkilaulut

Tervetuloa tutustumaan

merkkilaulujen maailmaan!

Suomen Naiskuoroliiton laulumerkkien suoritusjärjestys on perus-, taito- ja mestarimerkki. Laulumerkkejä suoritetaan Naiskuoroliiton järjestämissä koulutuksissa. Perus- tai taitomerkin voi suorittaa jo ensimmäisellä kerralla, mutta mestarimerkkiin tarvitaan usein yksi harjoitusleiri ennen suoritusta.

UUTTA! AVOIN MESTARIMERKKISUORITUS! Mestarimerkin voi suorittaa suoraan, vaikka omasta stemmasta ei ole aiemmin suorittanut perus- ja taitomerkkiä. Vaatimuksena on, että osaat laulaa hyvin kvartetissa, olet tutustunut ohjelmistoon ja osaat sen jo sujuvasti leirille tullessasi. HUOM! Avoimeen mestarimerkkisuoritukseen ilmoittautuneet voivat tulla suorittamaan jo saman tien, ensimmäisessä kolutuksessa.

Suomenmaa - merkki on itsenäinen perustason laulumerkki.

Merkkien suoritustilaisuuksia järjestetään Naiskuoroliiton koulutusten yhteydessä. Lisäksi jäsenyhdistykset voivat anoa Naiskuoroliiton hallitukselta perus- ja taitomerkkien suoritustilaisuutta tai mestarimerkkien harjoitusleiriä kotipaikkakunnalleen.

Lisätietoa löydät ao. linkistä.

Perus- ja taitomerkkilaulujen harjoittelun tueksi on myynnissä myös  äänitteitä, https://www.naiskuoroliitto.fi/merkkilauluaanitteet/

HUOM! Muistathan aina hankkia harjoitteluasi varten alkuperäiset nuotit! Me #lauletaanpuhtaasti !

Naiskuoroliiton taiteellisen johtajan, Anneli Julénin, ajatus laulajan polusta ja kehittymisestä merkkilaulujen parissa.

Perusmerkkilaulujen väri on vihreä, kasvun väri. Tästä kaikki alkaa. Opettelemme laulamaan kvartetissa ja laulamaan kappaleita ulkoa. Muutama vaativampi laulu antaa kosketuksen seuraavaan tasoon.

Taitomerkkilaulujen väri on sininen. Olemme jo turvallisilla vesillä, tiedämme miten opettelu etenee ja mitä on tulossa. Vaikka laulamme melkein kaikki laulut nuoteista, ne ovat vain apuväline ja muistin tuki. Näin voimme keskittyä musiikin tekemiseen ja yhtyelaulamisesta nauttimiseen pelkäämättä, että unohdamme jonkun sanan tai melodian pätkän. Taitotasolla astumme askeleen eteenpäin ja keskitymme enemmän jo tulkintaan ja esittämiseen.

Mestarimerkkilaulujen väri on punainen, kunnioitusta herättävä. Mestaritasolla laulaja on jo "suuri ja mahtava". Pelkkä stemman osaaminen ei enää riitä, vaan musisoimme yhtyeen kanssa kiinnittäen huomioita tulkintaan ja nyansseihin. Mestarimerkkitentti on pienoiskonsertti, josta haluamme luoda kuulijalle elämyksen.

Suomenmaa-merkki

Tämä merkkilauluohjelmisto löytyy Suomenmaa -kirjan kansien välistä. Tämä on hyvä ohjelmisto aloittaa merkkisuoritukset ja vahvistaa koko kuoron osaamista perinteisten naiskuorolaulujen osalta. Nämä laulut kaikkien olisi hyvä osata!

Suorittajat valitsevat kirjasta 10 laulua, joista 5 opetellaan ulkoa ja 5 laulua, jotka saa laulaa nuoteista. Näistä tenttiin arvotaan kaksi kummastakin ryhmästä.

Lisäohjeita ao. linkistä.

Perusmerkkilaulut

Näistä aloitetaan!

Yleisohjeet

• Kaikki laulut lauletaan ulkoa.
  • Perusmerkkilaulujen suoritustilanteessa lauletaan yhteensä seitsemän (7) laulua, joista kuusi (6) arvotaan, yksi on suorittajien vapaavalintainen.

Taitomerkkilaulut

Näistä jatketaan!

• Laulut saa laulaa nuoteista, paitsi kaksi pakollista, jotka lauletaan ulkoa.
  • Taitomerkkilaulujen suoritustilanteessa esitetään yhteensä yhdeksän (9) laulua, joista kuusi (6) arvotaan, yksi (1) on suorittajien vapaavalintainen ja kaksi (2) on pakollista.

Mestarimerkkilaulut (uudet!)

Tähän päästään!

• Laulut saa laulaa nuoteista, paitsi yksi palkollinen, joka lauletaan ulkoa.
  • Mestarimerkkilaulujen suoritustilanteessa esitetään yhteensä yhdeksän (9) laulua, joista seitsemän (7) arvotaan, yksi on suorittajien vapaavalintainen ja yksi pakollinen.