Toimintasuunnitelma 2020-2021

Naiskuoroliiton toimintasuunnitelma 2021 - 2023

Naiskuoroliiton päätavoitteena ja pyrkimyksenä on ylläpitää ja kehittää naiskuoromusiikkia ja palvella jäsenistöään naiskuoroharrastuksen parissa.

Tulevien vuosien 2021 - 2023 aikana Naiskuoroliitto järjestää koulutustoimintaa, kehittää uusia koulutus- ja harjoittelumuotoja (mm. etäyhteyksien kautta), julkaisee ja kustantaa uutta nuottimateriaalia sekä viestittää ja tiedottaa aktiivisesti ajankohtaisista asioista. Naiskuoroliitto myy omia kustanteita ja julkaisuja, jäsentarvikkeita ja välittää muiden kustantamia nuotteja. Liiton talouden perustan muodostavat jäsenmaksut, kustannus- ja julkaisutoiminta sekä jäsentarvikemyynti. Syksyllä 2020 aloitettu verkkokaupan kehittäminen etenee ja tavoitteena on lanseerata se vuoden 2021 loppuun mennessä.

Suomen Naiskuoroliiton julkaiseman sävellyskilpailun osallistumisaikaan on jatkettu pandemian (Covid-19) aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi ja se päättyy 30.6.2021. Tulokset julkaistaan ja esitetään vuonna 2022 Naiskuoropäivillä.

Kustannus- ja julkaisutoiminta

Naiskuoromusiikin ylläpitäminen, kehittäminen ja tarjoaminen kuoroille laulettavaksi on liiton yksi tavoitteista, jota toteutetaan tilaamalla, julkaisemalla ja kustantamalla uusia nuotteja. Vuoden 2021 aikana julkaistaan uusia nuotteja ja Suojelusenkeli 2 -kokoelma, sen lisäksi työn alla on maallisten merkkilaulujen laulujen kokoelma sekä yksittäisiä irtonuotteja.

On tärkeää, että kuorot käyttävät alkuperäistä nuottimateriaalia ja tekevät säännöllisesti Teosto-ilmoituksia, jotta säveltäjät, sanoittajat ja sovittajat saavat palkan työstään.

Viestintä ja tiedotustoiminta

Viestintämme tavoitteena on varmistaa, että tarvittava ja kattava tieto Naiskuoroliiton jäsenille on helposti löydettävissä, saatavilla ja ajantasaista. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä sekä näkyvyys ovat osa perustoimintaamme. Tiedotuskanaviamme ovat kotisivut, jäsenkirjeet, Facebook, Instagram sekä Sulasol-lehti.

Jäsenkirjeet lähetetään Mailchimp-uutiskirjeinä, jotka löytyvät myös Naiskuoroliiton kotisivuilta. Kirjeet lähetetään kuorojen kontaktihenkilöille ja sen lisäksi jokainen voi tilata kirjeen omaan sähköpostiinsa. Sulasol-lehdestä löytyy liiton puheenjohtajan palsta ja ajankohtaiset uutiset. Lisäksi Naiskuoroliitto käyttää tarvittaessa niin valtakunnallisia kuin paikallisia tiedotusvälineitä.

Kotisivuja päivitetään ja täydennetään aktiivisesti, sieltä löytyy kaikki ajankohtainen tieto.

Sosiaalisessa mediassa edellisinä vuosina nostettua näkyvyyttä Instagram-tilin ja Facebook-sivujen osalta jatketaan ja kehitetään. Naiskuoroliitto toimii aktiivisena ja yhdistävänä naiskuorolaisten ja naiskuoromusiikista kiinnostuneiden viestintä- ja kohtaamiskanavana.

www.fb.com/naiskuoroliitto www.naiskuoroliitto.fi www.naiskuoropaivat.fi www.instagram.com/naiskuoroliitto

#suomennaiskuoroliitto #naiskuoroliitto #naiskuoropäivät #naiskuoro #rakkaudestalajiin #laulammepuhtaasti #lauluaelämäsoi

Koulutustoiminta

Naiskuoroliitto kehittää koulutustoimintaa niin, että koulutukset ovat sisällöltään ajankohtaisia ja tarpeellisia jäsenille sekä kehittävät niin laulajien osaamista kuin kuorojen toimintaa. Eri teemoihin liittyviä Naiskuoroliiton organisoimia koulutuksia järjestetään ympäri vuoden eri puolilla Suomea. Näin koulutustoiminta tavoittaa jäsenkuoroja ja naislaulajia mahdollisimman laajasti. Koulutustilaisuudet järjestetään yhdessä paikallisten naiskuorojen kanssa. Lisäksi koulutuksia järjestetään muiden erikoisliittojen, piirien ja yhteistyötahojen kanssa mahdollisuuksien mukaan. Opintokeskus Sivis on Naiskuoroliiton ja jäsenkuorojen yhteistyökumppani koulutuksissa.

Covid-19-pandemian myötä olemme kehittäneet etäkoulutustoimintamalleja.

Suurimmat vuosittaiset koulutustapahtumat ovat Naiskuoropäivät ja naiskuorolaulun kesäkurssit. Naiskuoropäivillä järjestetään koulutusta, katselmuksia ja kilpailuja, lauletaan yhdessä ja verkostoidutaan mukavissa merkeissä. Uusia emäntäkuoroja haetaan koko ajan tuleville vuosille ja ilmoittautua voi Naiskuoroliiton toimistoon.

Vuoden 2020 - 2021 tapahtumien peruunnuttua seuraavat Naiskuoropäivät on suunniteltu vuodelle 2022. Vuoden 2023 Naiskuoropäivät pidetään Kokkolassa (Kokkolan Naislaulajat). Vuoden 2024 järjestäjä ei ole vielä tiedossa.

Vox Feminae ja Louhi ovat myös koulutustoimintaa.

Naiskuoroliitto tukee jäsenkuorojen laulajia ja kuoronjohtajia kouluttautumisessa. Toimintakauden aikana arvotaan vuosittain yksi laulajan koulutusstipendi kesäleirille osallistumista varten. Lisäksi yksi haettava stipendi julkaistaan harkinnan mukaan kuoronjohtajan tai varajohtajan koulutukseen käytettäväksi. Rakel Suomisen rahastosta annetaan stipendi kuoronjohtajan mestarimerkin suorittaneille ja Anna Mäkelän rahastosta voidaan myöntää harkinnanvaraisia stipendejä naiskuoromusiikin edistämiseksi.

Koulutukset 2021

kesä 2021

• perus-, taito- ja mestarimerkkileirit, leirikuoro Iisalmessa

Koulutukset 2022