Toimintasuunnitelma 2020-2021

Naiskuoroliiton toimintasuunnitelma 2020 - 2021

Suomen Naiskuoroliiton tavoitteena on edistää naiskuoromusiikin kehittymistä ja leviämistä Suomessa tukemalla naiskuorojen toimintaa ja verkostoitumista. Tätä tavoitetta Liitto toteuttaa vuoden 2020-2021 aikana järjestämällä koulutustoimintaa, kehittämällä uusia koulutus- ja harjoittelumuotoja (mm. etäyhteyksien kautta), tuottamalla uusia julkaisuja sekä viestimällä ja tiedottamalla aktiivisesti ajankohtaisista asioista. Liitto myy omia kustanteita ja julkaisuja, jäsentarvikkeita ja välittää muiden kustantamia nuotteja. Liiton talouden perustan muodostavat jäsenmaksut, kustannus- ja julkaisutoiminta sekä jäsentarvikemyynti. Syksyllä 2020 lanseerataan verkkokauppa, joka tukee Liiton nuottimateriaalin ja tuotteiden myyntiä.

Suomen Naiskuoroliiton julkaiseman sävellyskilpailun osallistumisaikaa on jatkettu pandemian (Covid-19) aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi ja se päättyy 30.6.2021. Tulokset julkaistaan ja esitetään vuonna 2022 Naiskuoropäivillä Joensuussa.

Kustannus- ja julkaisutoiminta

Naiskuoromusiikin kehittäminen ja tarjoaminen kuoroille laulettavaksi on liiton yksi tavoitteista, jota toteutetaan tilaamalla, julkaisemalla ja kustantamalla uusia nuotteja. Vuoden 2020 aikana on julkaistu uusi merkkilauluohjelmisto taitomerkkilaulujen osalta ja sen lisäksi työn alla on hengellisten laulujen ja kevyen musiikin kokoelmat sekä yksittäisiä irtonuotteja.

On tärkeää, että kuorot käyttävät alkuperäistä nuottimateriaalia ja tekevät säännöllisesti Teosto-ilmoituksia, jotta säveltäjät, sanoittajat ja sovittajat saavat palkan työstään.

Viestintä ja tiedotustoiminta

Viestinnän tavoitteena on varmistaa, että tarvittava, kattava tieto Naiskuoroliiton jäsenille on helposti löydettävissä, saatavilla ja ajantasaista. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja näkyvyys jatkuvat ja kehittyvät kotisivuilla, jäsenkirjeissä, Facebookissa, Instagramissa sekä Sulasol-lehdessä toimintakauden ajan.

Jäsenkirjeet lähetetään jatkossakin mailchimp-uutiskirjeinä, jotka löytyvät myös Naiskuoroliiton kotisivuilta. Kirjeet lähetetään kuorojen kontaktihenkilöille ja sen lisäksi jokainen voi tilata kirjeen omaan sähköpostiinsa. Sulasol-lehdestä löytyy liiton puheenjohtajan palsta ja ajankohtaiset uutiset. Lisäksi Liitto käyttää tarvittaessa niin valtakunnallisia kuin paikallisia tiedotusvälineitä.

Kotisivujen selkeyttäminen ja verkkokaupan avaaminen ovat syksyn painopistealueet viestinnässä ja markkinoinnissa.

Kotisivuilta löytyy jatkossa mm. oma tiedotussivu kuoronjohtajille, sekä alasivut molemmille Liiton kuoroille sekä verkkokauppa.

Sosiaalisessa mediassa edellisinä vuosina nostettua näkyvyyttä Instagram-tilin ja Facebook-sivujen osalta jatketaan ja kehitetään. Tavoitteena on vahvistaa sosiaalisen median viestintäkanavia tiedon jakamisessa Liiton ja jäsenkuorojen toiminnasta. Niissä kerrotaan ja jaetaan aktiivisesti Liiton ajankohtaisia asioita, tunnelmia eri tapahtumista ja jäsenkuorojen toiminnasta sekä esitellään ajankohtaisia tapahtumia ja konsertteja. Liitto toimii aktiivisena ja yhdistävänä naiskuorolaisten ja naiskuoromusiikista kiinnostuneiden viestintä- ja kohtaamiskanavana.

www.fb.com/naiskuoroliittonaiskuoroliitto.fi naiskuoropaivat.fi www.instagram.com/naiskuoroliitto

#naiskuoropäivät #naiskuoroliitto #naiskuoro #rakkaudestalajiin

Koulutustoiminta

Liitto kehittää koulutustoimintaa niin, että koulutukset ovat sisällöltään ajankohtaisia ja tarpeellisia jäsenille ja kehittävät niin laulajien osaamista kuin kuorojen toimintaa. Eri teemoihin liittyviä Naiskuoroliiton organisoimia koulutuksia järjestetään ympäri vuoden eri puolilla Suomea. Näin koulutustoiminta tavoittaa jäsenkuoroja ja naislaulajia mahdollisimman laajasti. Koulutustilaisuudet järjestetään yhdessä paikallisten naiskuorojen kanssa. Lisäksi koulutuksia järjestetään muiden erikoisliittojen, piirien ja yhteistyötahojen kanssa mahdollisuuksien mukaan. Sivis-opintokeskus on Liiton ja jäsenkuorojen yhteistyökumppani koulutuksissa.

Suurimmat vuosittaiset koulutustapahtumat ovat Naiskuoropäivät ja naiskuorolaulun kesäkurssit. Naiskuoropäivillä järjestetään koulutusta, katselmuksia ja kilpailuja, lauletaan yhdessä ja verkostoidutaan mukavissa merkeissä. Uusia emäntäkuoroja haetaan koko ajan tuleville vuosille ja ilmoittautua voi Liiton toimistoon.

Vuoden 2020 tapahtumien peruunnuttua seuraavat Naiskuoropäivät ovat 2021 Tampereella Nota Bene Nokian emännöimänä. Vuoden 2022 Naiskuoropäivät ovat Joensuussa (Joensuun Naiskuoro) ja vuonna 2023 Kokkolassa (Kokkolan Naislaulajat). Vuoden 2024 järjestäjä ei ole vielä tiedossa.

Naiskuoroliitto tukee liiton jäsenkuorojen laulajia ja kuoronjohtajia kouluttautumisessa. Toimintakauden aikana arvotaan vuosittain yksi laulajan koulutusstipendi kesäleirille osallistumista varten. Lisäksi yksi haettava stipendi julkaistaan harkinnan mukaan kuoronjohtajan tai varajohtajan koulutukseen käytettäväksi. Rakel Suomisen rahastosta annetaan stipendi mestarijohtajan merkin suorittaneille ja Anna Mäkelän rahastosta voidaan myöntää harkinnanvaraisia stipendejä naiskuoromusiikin edistämiseksi.

Koulutukset 2020

• syksy 2020
  • mestarilaulujen harjoitusleiri ja valmistautuminen kesän 2021 laululeirille

Koulutukset 2021